29/03/2024

Vrei să îți cumperi un telescop?

Iată cum poți alege un telescop,

După ce v-ați familiarizat cu cerul, constelațiile, stelele și planetele, dar și cu utilizarea binoclului pentru a observa obiectele astronomice, următorul pas este un instrument astronomic. Dar, alegerea lui nu este foarte ușoara fiind necesar să cunoașteți modul în care „functioneaza” și la ce îl puteți utiliza.

Cea mai importantă caracteristică a unui instrument astronomic este diametrul obiectivului, adică mărimea lentilei principale la lunete sau a oglinzii principale la telescoape.  Mărimea obiectivului influențează cantitatea de lumină colectată: cu cât este mai mare cu atât va colecta mai multa lumină și cu atât corpurile cerești vor fi mai strălucitoare.

Un alt avantaj al instrumentelor cu diametre mari este puterea de rezoluție mai mare. Ca exemplu putem da Luna: printr-un instrument cu diametrul de 60 mm, cele mai mici cratere vizibile au 3 km; un instrument cu diametrul de 100 mm ne arată cratere de 1 km, iar unul de 300 mm în diametru cratere de 700 de metri.

O regulă generala: cu cât diametrul obiectivului este mai mare cu atât se pot vedea mai multe.

Pare simplu dar nu este așa pentru că portabilitatea instrumentului intră în calcul. Cu cât instrumentul este mai mare cu atât devine mai greu de transportat (fie ca îl mutati 10 metri, fie că mergeți cu el în afara orașului) și de montat. Instrumentele mari, de peste 300 mm în diametru, pot fi montate permanent într-un observator.

Instrumentul ideal pentru dvs. este cel pe care îl puteți monta și transporta ușor (adică de unul singur). Dacă puteți instala telescopul la punct fix (într-un observator) unde puteți merge des să observați, puteți alege instrumente cu diametre mari. Daca vă deplasați des, la  marginea orașului de exemplu, aveți nevoie de un instrument foarte portabil care va avea diametru mai mic.

Instrumentele mici au diametre sub 150 mm, între 150 și 300 de mm sunt de dimensiuni medii, iar peste 300 de mm sunt considerate instrumente mari.

Prima intrebare pusă de cei ce doresc un instrument astronomic este: „cât de mult marește?”. Poate vă vine să nu credeți dar puterea de marire nu este foarte importantă. Contaeză mai mult ca imaginile să fie clare iar acestea sunt date de un instrument cu obiective de calitate și un cer curat și lipsit de turbulență. Dacă planeta se vede ca o pată difuza degeaba măriții mult pentru că o sa vedeti o pată difuză mai mare… Plus că nu veți privi numai planetele sau Luna ci și obiecte difuze care se observă la putere mai mică.

Puterea maximă de mărire a unui instrument este de 2,5 ori diametrul obiectivului exprimat în milimetri. De exemplu un instrument de 60 de mm mărește maxim de 150 de ori (150x), unul de 150 mm de 375x, iar unul de 300 mm de 750x. La puterea de 100x, prin instrumente astronomice mici, se pot vedea foarte bine inelele lui Saturn și diferite detalii din atmosfera lui Jupiter.

Monturi

Indiferent de marimea și tipul de telescop pe care îl doriți, veți avea nevoie de o montură solidă care se mișcă lin, fără smucituri.  O montură este compusă din trepied și partea care tine instrumentul.

Majoritatea monturilor foarte ieftine (gen cele care se găsesc prin supermarket-uri) sunt nepotrivite pentru observații astronomice pentru că sunt foarte fragile. Se mișca ușor, nu se blochează bine și din acest motiv nu poți fi utilizate când privești corpurile cerești prin instrumentele astronomice la putere medie si mare. Pe scurt: monturile fac să vibreze instrumentul iar imaginea se mișcă.

Monturile pot fi simple ca cele tip dobson: o cutie în care este prins telescopul; aceasta se mișcă lin dar greu prin frecare pe un alt dispozitiv de lemn sau plastic. Se întâlnesc numai la telescoape și sunt foarte ușor de utilizat. Recomandăm așa ceva începătorilor cu o singură observație: nu se pot face fotografii.

Monturile alt-azimutale au trepied pe care se prinde instrumentul astronomic. Acesta se poate mișca stânga-dreapta și sus-jos.

Monturile ecuatoriale se aseamănă cu cele alt-azimutale dar axa în jurul căruia se rotește instrumentul astronomic este înclinată și paralelă cu axa terestră dacă o îndreptați înspre steaua Polară. Sunt mai greu de utilizat dar pot fi motorizate să urmărească singure stelele și permit fotografierea prin telescop sau în paralel cu acesta. Sunt clasificate pe mărimi: EQ1-EQ2 cele mai puțin solide; EQ3 solide și parțial motorizabile; EQ4-EQ5-EQ6 au toate cele necesare pentru fotografiere și automatizare (dar și preț pe măsură).

Lunetă vs. telescop vs. catadioptric

Există trei tipuri de instrumente astronomice pentru astronomii amatori, fiecare având modele mai ieftine și mai scumpe.

Lunetele (refractoarele) sunt cele la care vă gândiți când auziți termenul de „telescop”. Se compun dintr-un tub care are la un capătul superior obiectivul și la celălat ocularul. Obiectivul este cel care captează lumina și o concentrează într-un punct, în planul focal. Depărtarea la care se află planul focal de obiectiv dă distanța focală a instrumentului (lucru valabil pentru toate tipurile de instrumente astronomice). Ocularul este locul pe unde se privește și are ca scop mărirea imaginii date de obiectiv. Lunete dau imagini clare, cu un contrast puternic chiar și la puteri mari dar sunt de obicei cele mai scumpe instrumente astronomice.

Telescoapele (reflectoarele) sunt cele mai accesibile instrumente astronomice. Obiectivul lor este o oglindă, montată în partea de jos a tubului. Imaginea este dirijată cu ajutorul unei alte oglinzi mai mici, numită „oglindă secundară”. Privitul prin telescop se face prin partea de sus a tubului. Avantajul telescoapelor este că sunt mai ieftine dect lunetele. Au în schimb nevoie de cateva reglaje în plus față acestea.

Telescoapele catadioptrice sunt o combinație între lunete și telescoape. Au ca obiectiv o oglindă, dar lumina trece întâi printr-o placă corectoare. Avantajul acestui tip de instrumente astronomice este că sunt compacte. Lumina face trei drumuri prin tub, iar privitul se face ca la lunete. Sunt foarte populare, puțin mai scumpe decât telescoapele dar nu la fel de scumpe ca lunetele. Tuburile lor sunt ușor de transportat și au avantajul că sunt închise și nu se depune praf.

Pentru a lua o decizie bună, țineți cont și de următoarele sfaturi:

1. Învățați să vă orientați pe cer înainte să cumpărați un telescop. Cu ce vă ajută acesta dacă nu știți ce să observați și unde se află planetele?
  2. Cel mai bun instrument astronomic pentru un începător este un binoclu. Acesta are câmpul mare și vă permite găsirea ușoară a stelelor, planetelor sau a altor obiecte astronomice. Un binoclu pus pe un trepied este un instrument astronomic foarte util.
  3. Nu cumpărați un telescop sau lunetă de la supermarket. Acestea sunt foarte slabe calitativ, ca instrument în sine și ca montură, încât vă vor îndeparta de domeniu. Chiar dacă credeți ca îl veti folosi doar pentru a „prinde gustul” observațiilor astronomie, experiența nu va fi bună și vă va face să credeți că toate instrumentele astronomice sunt la fel de proaste.
  4. Dacă nu vă permiteți instrumentul dorit, luați unul mai iefin, pe care îl veți folosi pentru a vă obișnui cu utilizarea lui și cu găsirea obiectelor astronomice.  După un timp, dupa ce economisiți, veți putea lua instrumentul pe care vi-l doriți și veși ști ce să faceți cu el.
  5. Dacă prețul nu contează pentru dvs, gândiți-vă înainte să cumparați cel mai mare telescop. Instalarea lui și transportul vor fi dificile dacă nu aveți un loc fix de observatii. Utilizarea unui instrument cu diametru mare poate fi destul de complicată pentru un începător, așa că puteți folosi sfatul nr. 2.
  6. Cel mai bun instrument astronomic este cel pe care il veți folosi cel mai des. Un telescop mare, „ultimul răcnet”, ținut în debara, nu vă ajută cu nimic.
  7. În principiu, cu cât diametrul obiectivului este mai mare cu atât veți vedea mai multe. Pentru un începător o lunetă de 80 mm, un telescop de 120 mm, sau un catadioptric de 90 mm sunt perfecte.
  8. Dacă puteți cumpărați de la o firmă renumită, care vă oferă și suport tehnic, pentru că sigur veți avea întrebări.

Tipuri de instrumente astronomice pentru începători

Exemplele de mai jos sunt de instrumente nu prea pretențioase, aflate pe stoc în orice magazin astronomic. Toate sunt perfecte pentru începători, putând fi folosite timp de minim 5 ani fără a vă plictisi.

1. Lunetă cu diametru de 70-90 mm și distanța focală cuprinsă între 700 și 1000 mm. Ar trebui să aveți și două oculare, cu focalele de 25 și 10 mm pentru a mări imaginea. Puteți lua și o lentilă barlow de 2x ce va dubla puterea de mărire a fiecărui ocular. Se pot pune pe monturi alt-azimutale sau ecuatoriale.

2. Lunetă cu diametrul de 90-120 mm și distanță focală între 900 și 1200 mm. Diametrul mare este potrivit pentru observarea planetelor și a Lunii, la putere mare. Este nevoie de oculare și barlow ca mai sus. Este bine să fie pe montură ecuatorială solidă (de la EQ3 în sus).

3. Telescop newtonian cu diametrul de 130-150 mm și distanță focală de 700-900 mm. Nu începeți cu un telescop newtonian cu diametru mai mic pentru că nu veți fi mulțumiți. Oculare și barlow ca mai sus. Sunt foarte utile monturile dobson.

4. Telescop catadioptric cu diametru de 90-130 mm și distanța focală de 900-1300 mm. Sunt bune mai ales pentru fotografie la Lună sau Soare (prin filtru). Este nevoie să luați montură ecuatorială (de la EQ3 în sus) și set de 2-3 oculare + barlow (ca la punctul 1).

5. Pentru cei mai pretențioși: telescop newtonian pe montură dobson cu diametru de 200 sau 250 mm și focală de 800-1200 mm. Se poate folosi toată viața pentru că are un diametru mare. Este nevoie de set de oculare (25mm, 10 mm, 7 mm) și barlow. Ocularele pot fi pe mărime mare (2 inches) pentru o imagine și mai bună.