SN 2014J în galaxia M82

O supernovă într-o galaxie apropiată a apărut la începutul anului. Supernova SN 2014J a apărut în urma colapsului unei stele pitice albe, care a sustras materie de la o stea vecină, acest tip de fenomen fiind cunoscut sub denumirea de „supernovă de tip Ia”.

Acestă supernovă a fost descoperită de Steve Fossey din Marea Britanie (povestea descoperirii aici) pe 21 ianuarie 2014 și fiind a zece supernovă descoperită anul acesta, a primit denumirea de SN 2014J.

Galaxia în care se află SN2014J este Messier 82 (M82), un cunoscut obiect, aflat în constelația Ursa Major, vizibil în tot timpul anului din România. M82 este o galaxie apropiată, aflată la 11,4 milioane de ani lumină, supernovele apărute acolo fiind destul de strălucitoare (totuși vizibile numai prin instrumentele astronomice).

Din țara noastră supernova a fost observată pentru prima oară pe 30 ianuarie 2014.

De la Observatorul nostru am început să observăm supernova de pe 30 ianuarie, la nouă zile după descoperirea ei. Găsiți mai jos imagini și alte observații, realizate toate prin telescopul de 30 cm în diametru.

Date

Datele obținute constau în măsurători de strălucire și se trimit la American Association of Variable Star Observers (AAVSO). Acolo sunt puse la comun cu alte observații și se obține „curba de lumină”, adică variația strălucirii în timp.

Prezentăm și noi o curbă de lumină creată cu observații proprii, stralucirea fiind măsurată de pe imagini luate cu un filtru „Johnson V”, care lasă să treacă numai lumina din domeniul „vizibil” al spectrului electromagnetic.

Variația strălucirii supernovei SN 2014j

Graficul de mai sus se va actualiza când se vor face observații noi.

Imagini

Prima imagine este „de referință” și arată galaxia fără supernovă. Imaginea face parte din programul Second Digitized Sky Survey (SDSS), inițiat de Space Telescope Science Institute, care constă în cartografierea cerului vizibil prin două telescoape. Galaxia se află în centrul imaginii.

Imagine de referintă a galaxiei M82. Foto: SDSS/Space Telescope Science Institute

Imaginile noastre sunt trecute în ordine cronologică descrescătoare (cele mai noi imagini sunt sus).

Imagini ale supernovei luate la Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”

Imagini ale galaxiei M82, luate în trecut.

Imagini ale galaxiei M82 luate la Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”

Spectre ale supernovei

SN 2014J este atât de strălucitoare încât putem face spectre care să ne arate compoziția chimică. Pentru spectrul de mai jos am utilizat o rețea de difracție Star Analyzer 100 și telescopul de 30 cm.

Spectru al supernovei SN 2014J. În stânga se află supernova iar în dreapta lumina descompusă a ei. Dungile negre sunt linii de absorție.

Spectrul supernovei calibrat pe două linii de absorție. Răspunsul spectral al aparaturii nu a fost scăzut. Cea mai pregnantă linie de absorție este Si II cu lungimea de undă 6150 A.

Alte observații ale supernovei:

04-Apr-2014 19:22