Stele ultrarapide

În fiecare secundă Soarele (împreună cu toate obiectele din sistemul solar) străbate 220 de kilometri. Pare o viteză mare (și este) dar nu se compară cu vitezele stelelor ultrarapide. Comparată cu vitezele pe care le experimentăm noi, viteza Soarelui este imensă. Cei 220 km/s pot fi transformați într-o unitate de măsura pe care o înțelegem mai usor: 792 000 km/h!

În galaxia noastră stelele se rotesc în jurul centrului galactic. Cele mai rapide se află foarte aproape de centrul galaxiei și se deplasează cu viteze de 260 km/s. Nici cu celelalte nu este rușine pentru că viteza orbitală este de minim 190 km/s.

Astronomii au descoperit și stelele ultrarapide cu viteze de 1000 km/s (de cinci ori mai mare decât a Soarelui). Gazul interstelar se încălzește când acestea trec prin el și apare ceva asemănător cu ce se întâmplă atunci când un vapor se deplasează prin apă: la în partea frontală a acestuia se va crea o undă de șoc vizibilă ca un arc. La stele apare un arc luminos în direcția de deplasare.

În cazul vaporului apa este împinsă de acesta și se lovește cu cea din drumul lui, în locul ciocnirii apărând un mediu mai dens. În cazul stelelor avem vântul solar, emisie continuă de materie, care se ciocnește cu mediușl interstelar. Cu cât viteza stelei este mai mare cu atât fierbinte va fi mediul în zona ciocnirii. Astfel stelele rapide vor fi însoțite de unde de șoc luminoase.

Colecție de stele ultrarapide. Toate sunt însoțite de unde de șoc luminoase. Foto: NASA, ESA, and R. Sahai

O stea ultrarapidă este SDSS J090745.0+024507, aflată la 23.000 de ani lumină de noi. Viteza stelei este de 850 km/s și nu peste multă vreme (astronomic vorbind) va părăsi galaxia noastră, pentru că viteza ei învinge forța de atracție a centrului galactic.

Alte două asemenea stele au fost descoperite în 2006, dar se pare că acestea provin din galaxia satelit Norul Mare al lui Magellan. J091301.0+305120 se află în Ursa Mare și se deplasează prin spațiu cu viteza de 556 km/s, fiind la 240.000 lumină de noi.  O alta stea, SDSS J091759.5+672238, se îndepartează  de galaxia noastră cu o viteza de 639 km/s. S-au descoperit pana acum 16 asemenea stele.

Oare cum de au ajuns aceste stele sa fie expulzate din galaxia noastră? Unul din scenarii presupune apropierea a două sisteme binare unul de altul. Una din stele va fi sortită să fie aruncată din sistem cu viteză mare. Un alt scenariu are nevoie de un sistem binar în care una din stele a devenit supernovă. Este ca și cum ați învârti în jurul vostru un obiect și i-ați da drumul. Obiectul ar fi azvârlit cu o viteza mare.

Nici cu roiurile stelare nu ne-ar fi rușine. Acolo stelele tinere se mișca haotic și până la urmă două vor trece foarte aproape una de alta. Rezultatul? Una din ele sau amândouă (dacă masa lor este asemănătoare) vor fi aruncate cu viteză din roi și din galaxia mamă.