Anotimpuri pe alte planete

Planeta noastră are anotimpuri. Pe 21 martie intrăm în primăvara astronomică (ziua egală cu noaptea) în emisfera nordică și toamna astronomică în emisfera sudică. În iunie avem solstițiul de vară (cea mai lungă zi), în septembrie echinocțiul de toamnă și în decembrie solstițiul de iarnă (cea mai lungă noapte).

Anotimpurile Terrei sunt produse de unghiul diferit sub care cad pe sol razele Soarelui. Oare celelalte planete au anotimpuri?

O condiție necesară pentru ca o planetă să aibă anotimpuri este ca axa de rotație a acesteia să fie înclinată. Înclinarea axei planetei face ca emisferele diferite să primească lumina Soarelui sub unghiuri diferite în același timp.

Înclinarea axelor planetelor

Prima planeta de la Soare, Mercur, nu are anotimpuri. Axa planetei este înclinată cu 0,01°. Chiar și într-o știință exactă ca astronomia putem considera că înclinarea practic nu există. Nu sunt anotimpuri pe Mercur, dar din cauza diferențelor mari de temperatura de la zi la noapte nici nu le-am simți nici dacă ar exista. Noaptea sunt -150° C iar ziua +400°C!

Axa planetei Venus este înclinată cu numai -3°. Mica urmă a anotimpurilor este ștearsă de efectul de seră de pe planetă. Temperatura pe Venus,  constantă tot anul, ziua și noaptea, este de +462° C! Astronomic vorbind planeta are patru anotimpuri care dureaza în medie, între 55 și 58 de zile pământene.

Anotimpurile încep în zilele de mai jos:

Anotimpurile pe Venus
Anotimp
Fenomen
Data
23 martie 2011
19 mai 2011
19 iulie 2011
7 sept 2011
3 nov 2011
29 dec 2011
24 feb 2012
19 apr 2012

Axa de rotație a planetei roșii, Marte, este înclinată cu 24°. Anotimpurile planetei durează de doua ori mai mult decât pe Terra, iar diferența dintre ele este mai mare. Motivul este orbita planetei. Distanța de Soare variaza mai mult decât cea a planetei noastre, de la 254.000.000 km la 203.000.000 km. Diferența de 50 de milioane de km se simte pe planetă.

Când se află la periheliu (cea mai mică depărtare de Soare) planeta primește cu aproximativ 30% mai multă caldură decât atunci când se află la afeliu.

Pe Marte anotimpurile dureaza aproximativ șapte luni. Efectele anotimpurile marțiene se observă și în valoarea presiunii atmosferice. Schimbul de dioxid de carbon dintre calotele polare și atmosferă, face ca iarna, când dioxidul de carbon este înghețat la sol, presiunea atmosferica să fie cu  25% mai mică decât vara. Avand în vedere că presiunea atmosferică medie este asemănătoare cu cea de la 35 de km atitudine pe Terra, nu este un fapt prea îmbucurător pentru viitorii astronauți.

Anotimpurile pe Marte
Anotimp
Fenomen
Data
15 aprilie 2011
23 septembrie 2011
9 aprilie 2012
7 octombrie 2012

Pe Jupiter anotimpurile nu sunt nici extreme dar nici medii ca intensitate. Axa planetei este înclinată cu numai 3° și pentru că planeta nu are o suprafață solidă, este greu de observat efectul firavelor anotimpuri. Acestea ar dura trei ani. Pe 9 octombrie 2010 a început primăvara în emisfera nordică și toamna în cea sudica. Vara va începe pe  7 iulie 2013.

Saturn are anotimpuri dar efectele lor nu se observă în atmosfera pentru că planeta se află departe de Soare. Axa ei are o inclinare de 26,75°, iar anotimpurile dureaza aproximativ șapte ani. În 2009 a început primăvara în emisfera nordică. Primavara va fi foarte lungă, terminându-se în anul 2016.

Daca dorești condiții meteo extreme du-te pe Uranus. Practic nu poti sta pe planeta pentru ca nu are suprafașă solidă, dar axa planetei este înclinată cu 82°. Anotimpurile dureaza 20 de ani, iar în timpul verii unul dintre poli este îndreptat inspre Soare. Timp de 20 de ani polul opus se va afla în intuneric, împreuna cu jumătate de emisferă. În 2005 a început primavara în emisfera nordică. Dacă doriți să petreceți concediul pe Uranus este bine să știți că vara va începe în anul 2025 și va dura până în 2024.

Axa de rotație a planetei Neptun are o înclinare de 28,5°. Anotimpurile durează 40 de ani. În anul 2003 a început iarna în emisfera nordică. Faceți voi calculele ca să aflați când începe vara. Vă dau un indiciu: nu o să mai trăiți atunci...