Stele căzătoare în luna octombrie

În luna octombrie a acestui an (2011) avem două perioade când putem vedea mai multe stele căzătoare decât de obicei: noaptea de 8 spre 9 și 20 spre 21.

Draconide - 8/9 octombrie (~60 de stele căzătoare pe oră)

Curentul de meteori Draconide ar putea avea o izbucnire de activitate în noapte de 8 spre 9 octombrie, conform calculelor Organizatiei Mondiale de Meteori.

Metorii din acest curent apar atunci când Terra trece prin același loc prin care a trecut cometa 21 P/Giacobini-Zinner și de obicei se văd doi, trei pe oră. Anul acesta însă s-ar putea să vedem mai mulți, 60 pe oră, pentru că ne vom întâlni cu o parte densă în particule a locului prin care a trecut cometa între 1900 și 1907.

În 1933 și 1946 planeta noastră a trecut prin aceeași parte a traiectoriei cometei și s-au observat adevărate „furtuni” de meteori. Se crede că anul acesta activitatea va fi mai slabă ca intensitate decât atunci pentru că materialul din zonă s-a disipat în spațiu.

Calculele arată că undeva între ora 22 și 3 dimineața ar trebui să observăm mai multe stele căzătoare care par a veni din constelația Draco, aflată nu departe de strălucitoarea stea Vega. Nu le vom vedea pe toate în acea constelație și pentru a determina dacă am observat o draconidă trebuie să prelungim înapoi traiectoria meteorului să vedem dacă ajunge în constelația Draco.

Draconide 2011

Acest curent de meteori produce suprize așa că este musai să îl observăm. Lumina Lunii Pline va șterge din meteori, fiind posibil să vedem mai puține stele căzătoare pe oră.

Regiune de pe glob
Japonia
04h - 09h
America de nord și sud
în timpul zilei

Predicții pentru diferitele zone de pe glob, conform Organizației Internaționale de Meteori (www.imo.net)

Ne așteptăm ca și în 2012, 2020, 2024, 2025, 2030, 2035, 2037, 2042 și 2044 să avem o activitate crescută a acestui curent de meteori, mai ales că anul viitor cometa mamă (21 P/Giacobini-Zinner) se întoarce la periheliu (aproape de Soare).

Orionide - 20/21 octombrie (~25 de stele căzătoare pe oră)

Între 2 octombrie și 7 noiembrie Terra trece prin marginea exterioară a norului de particule din coada cometei 1/P Halley. Numărul de meteori pe oră crește, maximul fiind atins cândva între 20 și 22 octombrie. Stelele căzătoare par a veni din constelația Orion, de aici venind și numele curentului: Orionide.

Putem vedea în medie 25 de stele căzătoare pe oră dar pot fi numai 10 sau chiar 60. Depinde de traiectoria planetei noastre și de bogăția norului de particule. Puteți observa Orionidele după miezul nopții până la răsăritul Soarelui interval în care constelația Orion se află deasupra orizontului. Anul acesta cerul va fi stricat de Luna în faza de Ultimul Pătrar, fiin posibil să vedem numai 10 stele căzătoare pe oră. Dacă stați cu ochii pe cer trei ore veți vedea mai multe, mai ales dacă vom avea o activitate crescută.

Orionidele 2011

Acest curent de meteori este cunoscut pentru meteorii foarte strălucitori (bolizi) pe care uneori îi produce, un motiv în plus pentru a-l observa.

Pentru a afla mai multe despre meteori și despre cum îi puteți observa vă recomandăm să contactați Societatea Astronomică Română de Meteori.

Cum îi observ?

Dacă doriți să observații meteorii cu ochii voștri trebuie să ieșiți în afara orașului și să priviți cerul minim o oră. Se recomandă să priviți la zeni (deasupra capului). Stelele căzătoare dintr-un curent ar trebui să aibă o origine comună. Mai multe în ghidul nostru.