Mercur - orbita

Fiind cea mai apropiată planetă de Soare are şi cea mai mare viteză: în fiecare secundă planeta face 47 de kilometri (sau 172.341 km/h).

Astfel face o rotaţie în jurul Soarelui odată la 88 de zile. Cel mai mult se apropie de Soare la 47 milioane km şi cel mai departe ajunge la 70 de milioane km.

Orbitele planetelor interioare (de la Marte la Mercur). Mărimile planetelor sunt trecute la scară, nu şi a Soarelui.

Tranzite

În data de 7 mai 2003, Mercur a trecut peste discul Soarelui. Fenomenul a fost vizibil şi din România. În imaginea de sus, luată de sonda SOHO, se vede discul planetei Mercur peste Soare. Foto: SOHO/EIT, SOHO/MDI (ESA & NASA)

Pentru că este o planetă interioară (situată între noi şi Soare) uneori trece peste discul Soarelui. Atunci planeta se observă ca un mic disc negru ce străbate discul Soarelui.

Într-un secol se produc 13 sau 14 tranzite ale planetei pe discul Soarelui. Toate aceste fenomene se produc în lunile mai sau noiembrie. Tranzitele din luna noiembrie se se produc odată la 7, 13 şi 33 de ani. Cele din mai odată la 13 sau 33 de ani.

Orbita planetei este înclinată cu 7° faţă de planul eclipticii (orbita planetei noastre are o înclinaţie de 0,0005°).

Data tranzitului
2052 nov 9
2062 mai 10
2065 nov 11

Înclinarea orbitei planetei Mercur

Perioada de rotaţie a planetei a fost determinată foarte greu pentru că foarte greu se pot observa detalii pe suprafaţă. Până în 1965 s-a crezut că Mercur arată aceeaşi faţă Soarelui (la fel cum Luna arată aceeaşi faţă Pământului).

S-a descoperit că planeta face trei rotaţii în jurul axei proprii cât face două rotaţii în jurul Soarelui. Ziua pe Mercur are 58,646 zile Pământene.

Un observator aflat pe Mercur, ar observa cum Soarele răsare, se ridică puţin pe cer, rămâne acolo şi se întoarce sub orizont. După un timp Soarele răsare din nou şi parcurge întreaga boltă cerească.

Axa planetei este înclinată cu 0,01°. Mercur este cea mai puţin înclinată planetă.

Fenomene observabile de pe Terra

Văzută de pe Terra, Mercur se poate afla în diferite poziţii pe orbită:

• conjuncţie inferioară: Mercur se află între Terra şi Soare;
  • conjuncţie superioară: Soarele se află între Terra şi Mercur;
  • elongaţie maximă estică: Mercur se află la cea mai mare depărtare unghiulară de Soare, răsărind înaintea acestuia (27°);
  • elongaţie maximă vestică: Mercur se află la cea mai mare depărtare unghiulară de Soare, răsărind după acesta (27°);

Poziţiile planetei Mercur în raport cu Soarele