Peșteri marțiene

Regiune unde s-a descoperit intrarea în
peşteră. Foto: NASA/JPL/University of Arizona.

Sonda Mars Reconnaissance Orbiter studiază planeta Marte din 2006, timp în care a realizat cele mai detaliate imagini ale suprafeţei planetei. Imaginile au o rezoluţie foarte bună (cea mai bună la momentul actual), fiind observate detalii ce au o marime de numai 50 de cm.

Săptâmânal se primesc imagini de la sondă iar astronomii încearcă să descifreze misterele suprafeţei, acesta putând fi admirate aici.

Într-un lot de imagini se află o imagine a unei mici porţiuni dintr-o câmpie acoperită cu lavă. Lava a venit de la vulcanul Arsia Mons, unul dintre cei mai mari patru vulcani de pe Marte. Printre obişnuitele formaţiuni aflate pe acea câmpie, se întâlneşte o regiune circulară întunecată. La început s-a crezut că este un crater dar lipseau unele caracteristici specifice acestora.

După studierea umbrei s-a observat că nu se poate distinge nici un detaliu pe aceasta. Ori instrumentele de la bordul sondei sunt atât de sensibile încât până acum s-au observat detalii în toate regiunile unde se întâlnea umbră. Mai mult: suprafaţa marţiană împrăştie foarte bine lumina a.î. este în permanenţă puţin luminată. Nu şi în acest caz.

Concluzia este că acea regiune circulară este intrarea într-o peşteră marţiană. Peşterea este foarte adâncă încât lumina nu mai iese din ea. Peşterea pare a fi foarte mare, intrarea observată fiind doar o mică gaură în tavanul acesteia.

Abis pe Marte. Foto: Foto: NASA/JPL/University of Arizona

Într-o lucrare de specialitate recentă au mai fost identificate cinci asemena intrări în peşterile marţiene. Toate sunt situate în aceeaşi regiune ca şi cea de mai sus, în vecinătatea Arsia Mons.

Alte peșteri marțiene. Foto: Foto: NASA/JPL/University of Arizona

Se crede toate cavitățile observate sunt surpări ale tavenelor tuburilor subterane prin care curgea lava.

Peşterile marţiene au o valoare deosebită pentru că sunt singurele locuri unde ar fi putut exista viată. Suprafaţa planetei nu este protejată de radiaţiile mortale ce vin de la Soare, pentru că planeta nu are un câmp magnetic iar atmosfera sa are o densitate cât 1% din cea a Terrei.