Marte - observații

Planeta Marte se vede bine timp de 2-3 luni, o dată la 2 ani şi 6 luni. În acea perioadă se află la opoziţie. În restul timpului diametrul aparent al planetei este foarte mic și cu greu se pot distinge detalii.

Este singura planetă pe care putem observa detalii de pe suprafaţa. Se văd destul de ușor regiunile depresionare şi cele muntoase, precum şi un vulcan, Olympus Mons. Pe lângă aceste detalii se mai observă calotele polare. Uneori furtuni de praf şi nori apar pe planetă.

Următoarea perioadă de observații la Marte începe în mai 2016 și tine până în 2017. Planeta se va afla la depărtarea minimă de Terra (76 milioane de km)pe 22 mai 2016. Se va afla în constelația Scorpius, destul de jos pentru a se putea obține imagini detaliate. .

Ghid pentru interpretarea detaliilor vizibile pe discul planetei

Zonele închise la culoare se numesc „mări” (Mare) sau „lacuri” (Lacus). Zonele inchise alungite de numes „Sinus”. Zonele deschise la culoare se numesc „regiuni” (Regio).

Mai jos se găsește harta planetei Marte obținută din observații realizate la Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”.

Imagini

Imaginile de mai jos vor avea întotdeauna sudul în sus (convenție astronomică). Direcția de deplasare a planetei este de la dreapta spre stânga.

Pentru achiziția de imagini folosim FireCapture. Pentru procesarea imaginilor folosim AutoStakkert2, PIPP și Registax.

Animatii

Prezentam in aceasta sectiune animatii realizate din imaginile luate de noi. Pentru ca planeta Marte se roteste in jurul axei proprii la fiecare 24 de ore si 36 de minute este nevoie de observatii de cel putin cateva zeci de minute pentru ca formatiunile de pe planeta sa rasara sau sa apuna.

Animatie in care se vede miscarea de rotatie a planetei in aproape zece minute.
Imaginea este alb-negru pentru ca s-a folosit numai canalul R (rosu) pentru animatie.

Animatie realizata din imaginile luate in noaptea de 10 spre 11 martie 2014.

Planeta Marte în 2014

Opozitia din 2014 nu este foarte favorabila pentru cei aflati in emisfera nordica pentru ca planeta se va afla destul de jos pe cer, in constelatia Libra. Obsevatiile se vor face printr-un strat mai gros de aer, predispus la turbulenta atmosferica mare. Departarea minima de Pamant va fi de 93 de milioane de km, planeta atingand atunci un diametru aparent de 15" (secunde de arc). Chiar si in aceste conditii planeta Marte ne va prezenta multe detalii printre care calota polara de nord.

Din cauza turbulentei atmosferice doar imaginea in canalul R (rosu) este buna

In prima imagine, in partea stanga se observa o pata mai alba, chiar la marginea
planetei (limbul planetei). Acela este un nor orografic deasupra
vulcanului Olympus Mons.

Imagine luata in conditii de turbulenta atmosferica minima.

In partea de sud (sus) se vede Hellas, un imens crater. Sub el se continua Syrtis Major.

O imagine luata la numai 50 de minute dupa cea de mai jos. A fost o noapte cu turbulenta atmosferica scazuta, pe Marte fiind vizibile detalii destul de fine. Calota polara de nord se vede in partea de jos a discului, fiind inconjurata de un „guler” mai intunecat. In stanga sus fata de aceasta se afla regiunea (alungita est-vest) Causius care se termina in stanga cu Cydonia (mai deschisa la culoare) si Mare Acidalium. Deaupra regiunii Mare Acidalium se afla Arabia, o regiune vasta mai deschisa la culoare, care ocupa intreaga parte centrala a discului. Mai sus in dreapta discului vedem pe Sinus Meridiani care se continua in stanga cu Sinus Sabaeus. Acesta se termina cu Syrtis Major care se prelungeste in jos pana la Causius. Deasupra lui Syrtis Major gasim o zona rotunta, mai deschisa la culoare, denumita Hellas. Din dreapta discului apare, in prelungirea lui Sinus Meridiani, Margaritifer Sinus.

Din cauza turbulentei astmosferice mari, calota polara de nord se distinge cu greu. Partea mai intunecata din partea de jos a discului se numeste Utopia-Casius. In dreapta sus, de sus in jos (de la nord inspre ecuator) se intinde Syrtis Major, in dreapta acestei regiuni aflandu-se Mare Tyrrhenum.

Pata alba din parte de jos a discului este calota polara de nord. Indreptata inspre Pamant este emisfera care contine regiunea Arcadia. La stanga discului se afla platoul Tharsis. In stanga se vede o pata alungita in diagonala, denumita Trivium Charontis.

Planeta Marte în 2010