Leonide

În fiecare noiembrie planeta noastră trece prin zona prin care a trecut și cometa 55P/Tempel-Tuttle. Aceasta a lăsat pe orbită cantități mari de praf care intră în atmosfera Pământului când acesta trece prin locul unde se află ele.

Micile particule de praf întră cu viteză mare în atmosferă (71 km/s sau 255.600 km/h) și prin frecarea cu aerul fac ca acesta să emită lumină.

Vedem astfel dâre luminoase care durează o fracțiune de secundă. Astronomii le numesc „meteori” iar publicul „stele căzătoare”

Predicțiile din 2011

Orice roi de meteori are o anumita perioada in care este activ, si un moment de maxim, in care activitatea meteorilor este cea mai mare.

Leonidele sunt active în luna noiembrie, între 6 şi 30 noiembrie. În acestă perioadă se pot observa pe cer, dupa ora 1, meteori ce vin din constelaţia Leo. Aveți cele mai mari șanse de a observa stelele căzătoare Leonide în noaptea de maxim, când numărul lor este maxim.

Anul acesta (2011) maximul se va produce în ziua de 18 noiembrie, ora 5:40. Astfel, în noaptea de 17 spre 18 noiembrie putem vedea cele mai multe leonide. Numărul de leonide din noaptea maximului ar putea fi de 20 pe oră.

Conform Organizației Internaționale de Meteori (IMO), anul acesta ar putea fi mai multe maxime. Primul s-ar produce când Pământul va traversa traiectoria cometei din 1800, pe 17 noiembrie ora 00:36 (cu o noapte înainte de maximul „clasic”). Astronomul Jérémie Vaubaillon estimează că ar putea apărea 200 de meteori pe oră, din păcate toți fiind atât de slabi ca strălucire încât nu se văd cu ochiul liber (particulele care intră în atmosferă au dimensiuni între 10 și 100 microni).

Astronomul Mikhail Maslov a determinat două maxime care vor produce 10-15 meteori pe oră. Primul va veni pe 17 noiembrie ora 23, iar al doilea pe 19 noiembrie ora 1.

Predicțiile vor fi verificate prin observații făcute de astronomii amatori.

În nopțile 16-19 noiembrie Luna se va afla pe cer în a doua jumătate a nopții, lumina ștergând o parte din meteori. Faceți observații după miezul nopții până dimineața. Dacă puteți vedea observa cerul cel puțin o oră, aveți șanse să vedeți câteva leonide.

Locul de unde par că vin meteorii din curentul Leonide.
În imagine se vede aspectul orizontului sud-estic la ora 1 dimineaţa, pe 17 și 18 noiembrie

Leonidele sunt resturile cometei Temple-Tuttle, ce a trecut la periheliu în 1998. În perioada 1998-2002, Pământul a trecut, în fiecare an, printr-o regiune plină de praful lăsat de nucleul cometei. Astfel s-au produs adevărate furtuni de meteori, cu rate de 1000 de meteori pe ora.

Începând cu 2003, maximul atins de acest curent a fost de maxim 10 meteori pe oră.

Cer curat

Fenomenele astronomice se urmaresc cel mai bine din locurile cu cer curat, lipsit de lumini parazite. Asa ca din orasele mari nu se pot observa multi meteori. Cel mai bun este un loc la tara sau la munte. Este buna si o locatie la marginea oraselor mari. Cei ce vor observa din zonele cu cer curat, pot vedea maxim 20 de meteori pe ora. Cei ce observa din orase vor vedea foarte puține stele căzătoare (probabil nici una).

Cum se observa?

Pentru vedea meteori nu aveti nevoie de nici un instrument astronomic. Va trebuie ceva pe care sa stati intins, un sac de dormit sau un sezlong. Va mai trebuie imbracaminte groasa pentru ca noptile de noimebrie sunt geroase. Pentru a vedea cat mai multi meteori, este nevoie sa priviti cerul macar o ora. Cu cat observati mai mult cu atat vedeti mai multi meteori. Desigur este binevenita o pauza scurta pentru dezmortire.

Ce se va vedea?

Urmarind bolta cereasca veti vedea stelele si Calea Lactee. Uneori o dara luminoasa, ce va dura mai putin de o secunda, se va vedea printre stele. In vechime parea ca una din stelele de pe cer a cazut, de aici venind numele de "stea cazatoare". Desigur ca stelele nu au cum sa cada. Ati observa o particula foarte mica, sub 1 mm diametru, ce a intrat in atmosfera Pamantului si la frecarea cu aerul a luat foc. Predictiile spun ca se vor vedea maxim 20 de meteori pe ora.

Mai multe despre meteori.

Şonka Adrian