Haumea

Haumea și sateliții săi. Hiiaka este cel de deasupra
iar jos se află Namaka. Foto: Mike Brown et al

Uniunea Astronomcă Internațională a decis pe 19 septembrie 2008 să avem o nouă planetă pitică în sistemul solar. Este vorba despre asteroidul din centura lui Kuiper, cunoscut după codul 2003 EL61, ce a primit numele de Haumea.

Planeta pitică Haumea a fost descoperită în 2004 de către o echipă condusă de Mike Brown (Caltech, SUA). O controversă a apărut când un alt astronom, J.L.Ortiz de la observatorul Sierra Nevada din Spania, a anunțat că a descoperit obiectul, înainte cu câteva zile de Brown. S-a dovedit că Ortiz accesase observațiile lui Brown și le-a folosit pentru a anunța descoperirea.

În 2005 tot Brown a descoperit doi sateliți mici ce se rotesc în jurul lui Haumea.

Numele de Haumea vine de la zeița insulei Hawai, locul de unde s-a descoperit. Haumea este și zeița fertilității și a nașterii. Sateliții lui Haumea se numesc Hiiaka și Namaka.

Haumea se află în prezent la o depărtare de 50 de Unități Astronomice (7.480.000.000 km) de Soare. Poate ajunge la minim 30 Unități Astronomice (4.488.000.000 km). Face o rotație completă în jurul Soarelui în 248 de ani.

Fiind atât de îndepărtată, poate fi cu greu observată prin telescoape mici. Se află în prezent în constelația Bootes (Boarul) unde va rămâne până în anul 2035.

Forma și dimensiunile lui Haumea și a sateliților săi.
Ilustrație: hubblesite.org

Dimensiunile planetei pitice au fost determinate indirect pentru că aceasta se observă doar ca un punct prin marile telescoape. Prin observarea emisiei termice s-a determinat că Haumea are formă de elipsoid cu axa lungă de 1960 km și cea mică de 1518 km. Masa obiectului este doar 6% din masa Lunii. Asta și forma arată că Haumea este compusă din roci (silicați) precum obiectele telurice din sistemul solar și nu restul planetelor pitice.

O altă ciudățenie a fost descoperită tot în 2005. La suprafața lui Haumea există apă înghețată sub formă de cristale. Acest fapt arată că suprafața a trecut prin modificări recente. După ultimele observații între 66-80% din suprafața lui Haumea este acoperită de cristale de gheață.

Doi sateliți se rotesc în jurul planetei pitice. Cel mai mare, pe nume Hiiaka are 390 km în diametru și face o rotație completă în jurul Haumea în 48 de zile. S-a observat că Hiiaka are aceeași compoziție precum Haumea. Se pare că și Hiiaka și Namaka sunt fragmente din Haumea.

Alte obiecte situate în centura lui Kuiper prezinta caracteristici similare cu cele ale acestei planete pitice: aceeași compoziție și elemente orbitale asemănătoare. Asta înseamnă că aceste corpuri, împreună cu Haumea și sateliții săi, provin dintr-un obiect mai mare sfărâmat la ciocnirea cu altul.

Orbitele planetelor pitice văzute de sus