Pluto sau Pluton?

Iata si un alt "Act de botez". Ce reprezinta denumirile planetelor din Ssistemul nostru Solar? Eroi ai mitologiei grecesti. Venus, Jupiter, Marte, toate aceste personaje ale antichitatii au parasit legendarul Olimp si s-au instalat printre planete. iar descoperirile ulterioare au respectat aceasta traditie: inca din anul 1781, planeta Uranus, iar in 1846, planeta Neptun.

In anul 1930, astronomul american Clyde Tombaugh descopera ceea ce pe atunci se credea a fi a noua planeta, iar acum se stie ca este cel mai important obiect al centurii Kuiper. Iar Clyde Tombaugh o boteaza Pluto, asa cum a deveit in terminologia anglo-saxona denumirea personajului antichitatii, Pluton.

Deci noi rominii cum trebuie sa-i spunem, Pluto sau Pluton? Normal, Pluton, caci asa a fost preluat respectivul nume din mitologie, si nu este vorba de catelul din filmele de desne animate ale lui Walt Disney.

Dovada, si sistemul adoptat in Franta (vezi revista Ciel et Espace), si denumirea aparuta in literatura romina de specialitate (Vasile Urseche, "Universul", vol. 1, pag. 243).

Aceeasi denumire apare si in manualul de astronomie de liceu, atit la la capitolu 6, paragraful 6, cit si la capitolul 9. De ce in Anuarul Astronomic (cel romin) apare denumirea de Pluto, in loc de Pluton?

dr. Harald Alexandrescu