Zece lucruri despre Galaxia noastră

Galaxia noastră este un loc în Univers unde s-au format sute de miliarde de stele. Asta știați. Dar restul?

1. Este o galaxie spirală barată

Se credea până acum câțiva ani că trăim într-o galaxie spirală în care brațele se desfășoară direct din nucleu. La unele galaxii, brațele spirale se desfășurau dintr-o regiune alungită, o „bară”, în care se întâlneau stele galbene bătrane. Galaxia noastră este la fel. O galaxie spirala barată. Bara centrala este mare, având 27.000 ani lumină lungime.

2. În centrul său se află o gaură neagră

Toate stelele din galaxie se rotesc în jurul nucleului acesteia. Acolo, ascunsă de norii de praf și gaz, se află o gaură neagră, un obiect de 4 milioane de ori mai masiv decât Soarele și totusi mic cât distanța Soare-Mercur. Nici o rază de lumină nu este emisă direct de obiect, iar stelele cele mai apropiate se rotesc în jurul sau cu viteze de mii de km pe secundă.

3. Este canibal

Nu este cazul să ne rușinăm. Toate galaxiile mari și-au mâncat din „semeni”. Cel putin trei galaxii mai mici sunt consumate în prezent de a noastră. Acestea sunt distorsionate, deformate în adevarate „fluvii  stelare”.

4. Trăiește într-o zonă linistită

Galaxia se află în „Grupul Local”, o adunătură de galaxii. Este cel mai masiv membru al acestui grup care conține alte 40-50 de galaxii. Doar galaxia din Andromeda pare puțin mai mare, restul fiind galaxii pitice, aglomerări de câteva milioane de stele.

5. Trăiește în suburbie

Galaxiile se aduna în roiuri și super-roiuri. Roiul de galaxii din Virgo se află la 60 milioane ani lumină depărtare și ne atrage gravitational. Dacă acesta ar fi centrul unui oraș mare, locul în care se află Galaxia este un cartier mărginaș.

6. Vedem numai 0,000003% din ea

Cele 6000 de stele vizibile cu ochiul liber, împrăștiate pe bolta cerească, reprezintă doar o mică fracțiune din cele 200 de miliarde aflate în galaxia noastră. Cele mai îndepărtate stele vizibile cu ochilul liber se află la aproximativ 1000 de ani lumină de noi (cu mici excepții), restul neputând fi văzute fiind prea îndepărtate.

7. 90% din Galaxie este invizibilă

Din mișcarea stelelor în jurul nucleului galactic s-a observat că forța de atracție a găurii negre centrale nu este atât de mare încât să țina pe orbită și cele mai îndepărtate stele. În acest fel s-a calculat și masa Galaxiei. Problema apare când se compara masa galaxiei cu cea a tuturor stelelor din ea. Rezultatul este următorul: stelele din galaxie constituie doar 10% din masa ei. Restul de 90% sunt invizibile. Astronomii numesc această materie invizibilă „materie întunecată”.

8. Brațele spirale sunt o iluzie optică

Brațele spirale sunt regiuni unde obiectele care se rotesc în jurul nucleului galactic sunt fortațe să încetinească. Astfel se aduna mase de gaz care se ciocnesc și dau naștere stelelor. Vedem brațe spirale pentru că obiectele aflate acolo strălucesc mai puternic decât cele aflate între brațe.

Brațele spirale sunt asemănătoare cu regiunea de pe autostradă unde se află o mașina care merge mai încet. Mașinile care vin din urmă încetinesc, depășesc și se duc mai departe. La fel și stelele din Galaxie. Ajung în brațul spiral, încetinesc, depășesc și pleacă mai departe.

9.  Este deformată

Gravitația galaxiilor vecine au deformat-o pe a noastră. Majoritatea galaxiilor sunt așa. Nu este un disc perfect, o parte fiind îndoită în sus, alta în jos.  Gravitația sateliților galaxiei acționează local iar acest lucru duce la îndoirea Galaxiei.

10. Va mai exista doar 5 miliarde de ani

Toate stelele din galaxia din Andromeda se apropie de noi cu 200 de km în fiecare secundă. Peste numai 5 miliarde de ani cele două galaxii se vor ciocni, formând o noua galaxie care va conține aproape toatee stelele amândurora. Viitorul Soarelui este incert: poate fi azvârlit în spațiu, poate rămâne în noua galaxie formată sau se poate ciocni cu o altă stea (varianta cea mai puțin probabilă).

Adrian Șonka