Sonda spațială DAWN

Momentul lansării sondei. Foto: NASA

Sonda DAWN a fost lansată PE 27 septembrie 2007 spre centura de asteroizi, pentru a studia cele mai interesante obiecte de acolo, Ceres şi Vesta.

DAWN a fost subiectul multor amânări şi chiar era să fie anulată de către NASA. Dar cum uneori şi "băieţii buni" câştigă, avem o sondă ce va fi prima care va studia de aproape doi asteroizi.

Asteroizii 1 Ceres şi 4 Vesta sunt cei mai mari din centura aflată între Marte şi Jupiter. Sunt doi asteroizi primordiali (poate printre primii formați) ce ar fi putut deveni la fel de mari ca o planetă, dar dintr-un motiv nu au reușit. Studierea lor va lămuri, probabil, modul în care s-au format dar și modul în care a apărut centura de asteroizi.

Ceres, ce are un diametru de 950 km, şi Vesta, de două ori mai mic decât Ceres, sunt două obiecte opuse. Sub suprafaţa lui Ceres se crede că există încă apă îngheţată. Vesta se aseamănă cu Mercur iar pe suprafaţa lui se întâlnesc urmele unor topiri şi îngheţări.

Vesta mai este interesant pentru că pare singurul asteroid pe suprafaţa căruia a curs lavă.

DAWN va ajunge la Vesta în octombrie 2011 şi va petrece 7 luni în jurul asteroidului. După aceea sonda se va îndrepta spre Ceres unde va ajunge în februarie 2015. Va rămâne pe orbită în jurul acestui asteroid pentru totdeauna.

Sonda cu panourile solare extinse.
Foto:NASA

Sonda are dimensiunile unui tractor şi are la bord trei instrumente:

• o cameră digitală pentru captarea imaginilor

• un spectrometru în vizibil şi infraroşu pentru a observa compoziţia solului;

• un spectrometru în raze gamma ce va putea "vedea" ce elemente chimice se află în interiorul rocilor.

Sistemul de propulsie al sondei nu este unul convenţional. Este un motor ionic: atomii unui gaz (xenon) sunt expulzaţi din sondă cu o viteză foarte mare (peste 80.000 km/h). Acest jet de gaz propulsează sonda. Efectul nu este imediat. Ca să accelereze de la 0 la 100 km/h, sondei îi ia 4 zile. Arderea motorului pentru câteva mii de zile va duce la o viteză foarte mare necesară ajungerii la asteroizi. Motorul ionic nu va fi aprins tot timpul ci doar în anumite perioade.

Traiectoria sondei DAWN. Foto: NASA

În februarie 2009 DAWN a trecut la numai 500 km de Marte. Această trecere a modificat orbita stabilindu-i traiectoria spre Ceres.

Cronologia misiunii

• lansare: 27 septembrie 2007
  • survolul lui Marte: 17 februarie 2009
  • ajunge la Vesta: septembrie 2011
  • plecare de la Vesta: aprilie 2012
  • ajunge la Ceres: februarie 2015
  • sfârșitul misiuni: iulie 2015

Sonda a fost amânată de două ori, odată în 2003 şi odată în 2006. După ce oamenii de ştiinţă au protestat NASA s-a răzgândit şi a continuat realizarea acesteia.

Şonka Adrian