Calendar astronomic - septembrie 2016

O variantă a calendarului, bună de scos la imprimantă, în format pdf, găsiți aici (340 kb).

În latină "septem" înseamnă "şapte". Luna septembrie era a şaptea lună a anului în calendarul roman, până în 153 î.e.n..

In traditia noastra populara, luna septembrie se numeste Răpciune.

Soarele

Momentele de răsărit și apus ale Soarelui sunt calculate cu o precizie de un minut. Din cauza condițiilor atmosferice (presiunea atmosferică, umiditatea, etc.), momentele observate pot fi diferite.

Data

Apus 19:40 19:46 19:44 19:48 19:34 20:03
20 sept
Răsărit 07:00 07:04 07:05 07:04 06:52 07:21
Apus 19:22 19:27 19:26 19:27 19:14 19:44

În calculele de mai sus s-au folosit ca loc de observație următoarele coordonate geografice:

• București - 44,4° latitudine nordică, 26,1° longitudine estică;
  • centrul țării - 46° latitudine nordică, 25° longitudine estică;
  • sudul țării - 43,63° latitudine nordică, 25° longitudine estică;
  • nordul țării - 47,63° latitudine nordică, 25° longitudine estică;
  • estul țării - 46° latitudine nordică, 28,15° longitudine estică;
  • vestul țării - 46° latitudine nordică, 20,75° longitudine estică.

Calculați când răsare Soarele în orașul vostru.

Data
12h16m
12h15m
12h17m
12h16m

Pe 22 septembrie se va produce echinocțiul de toamnă, când Soarele se va afla pe ecuatorul ceresc. Ziua va fi aproximativ egală cu noaptea pe 25 septembrie. În emisfera nordică durata zilei scade iar în cea sudică crește. Mai multe despre echinocțiul de toamnă.

Aparent, Soarele va începe luna în constelația Leo și va intra în Virgo pe 18 septembrie.

Poziția aparentă a Soarelui în luna septembrie

Pe 1 septembrie se produce o eclipsă inelară de Soare, vizibilă din centrul Africii, Madagascar și oceanul Indian. pe 16 septembrie Luna va intra în penumbra Pământului și vom putea vedea o eclipsă de Lună prin penumbră.

Luna

Fazele Lunii în septembrie 2015
Fazele Lunii în septembrie 2016

Mai multe despre fazele Lunii aici. Calculați când răsare Luna. Calculați când se apropie Luna de Terra.

Mersul planetelor

Pe cerul de seară se văd trei planete: Venus, Marte și Saturn. După ora 20 răsar Neptun și Uranus, dar acestea nu se văd cu ochiul liber. Mercur se vede înainte de răsăritul Soarelui, în ultima jumătate de septembrie. Dacă puteți privi apusul Soarelui, în primele zece zile ale lunii îl puteți vedea și pe Jupiter.

Când se văd planetele (la mijlocul lunii septembrie 2016)
Seara
Miezul nopții
Dimineața
Venus (înspre sud-sud-vest) Neptun (înspre sud) Mercur (înspre est)
Saturn (înspre sud-vest) Uranus (înspre sud-est)
Marte (înspre sud)

După data de 20 septembrie puteți căuta pe cer, înainte de răsăritul Soarelui (în jurul ore 6:30) pe Mercur. Se poate vedea înspre est, în apropierea orizontului, nu foarte sus pe cer.

Cel mai bine este să priviți planeta în jurul datei de 28 septembrie (+/- două zile) când aceasta se află la depărtare unghiulară maximă față de Soare. Atunci Mercur răsare în jurul orei 5:30, cu o oră și 40 de minute înainte de Soare. O puteți vedea pe un cer încă nu foarte luminos.

Planeta rămâne vizibilă pe cerul de dimineață până la mijlocul lui octombrie, când va avea și o înâlnire cu Jupiter.

În dimineața de 29 septembrie, în jurul orei 6:40, o seceră foarte subțire a Lunii se va afla lângă Mercur. Căutați Luna și veți vedea planeta.

Luna și Mercur - 27-29 septembrie, ora 6

Planeta Jupiter încă se mai află pe cer în primele zile din septembrie, însă nu poate fi văzută decât dacă luați măsuri speciale. Pentru că planeta apune foarte repede, în jurul orei 20:30 în primele zece zile ale lunii. Soarele apune la ora 19:50, deci avem patruzeci de minute să se întunece și să vedem planeta. Destul de dificil.

Poate doar cu un binoclu, scanând locul de apus al Soarelui în jurul orei 20:15, să îl putem întrezări pe palidul Jupiter.

De la mijlocul lunii nu vom mai ptuea vedea planeta pentru că se apropie de Soare. De fapt pe 26 septembrie Jupiter se va afla în dreptul Soarelui (în sistemul solar Soarele se află între Jupiter și Terra), o poziție denumită „conjuncție superioară”. Planeta va apărea pe cerul de dimineață începând cu mijlocul lui octombrie.

Luna, Jupiter și Venus - 2-4 septembrie, ora 20

Venus se află tot pe cerul de vest și apune la o oră după Soare. Este mai strălucitoare decât Jupiter și poate fi văzută mai ușor. Priviți înspre vest, nu foarte sus față de orizont, în jurul orei 20 și așteptați 20-30 de minute să se mai întunece cerul. Dacă puteți vedea în zona respectivă un astru strălucitor înseamnă că ați văzut-o pe Venus.

Și Luna ne ajută pentru că în seara de 3 septembrie se va afla chiar lângă Venus. Căutați la ora 20 secera Lunii (aflată înspre vest) și în partea din dreapta-jos a secerii veți vedea și planeta.

Venus începe să se vadă din ce în ce mai bine iar pământenii sunt fericiți: au iar un Luceafăr pe cer.

Planeta se află în constelația Virgo și în perioada 17-21 septembrie se va apropia de cea mai strălucitoare stea din zonă, Spica. Steaua se va vedea în acele seri sub Venus.

Tot pe cerul de seară se văd și Marte și Saturn.

În luna august, din cauza poziției pe cer a planetelor Saturn și Marte, Marte apunea înainte de Saturn. Din cauza deplasării aparente mari a planetei Marte, Saturn apune în septembrie înaintea planetei roșii.

Imediat cum se înserează, Marte și Saturn se pot vedea înspre sud-vest, încă destul de aproape una față de cealalta. La începutul lunii apun amândouă în jurul miezului nopții, dar la sfârșitul lui septembrie Saturn apune la ora 22 și Marte la 23.

Priviți înspre sud-vest, nu foarte sus față de orizont, și căutați cel mai strălucitor astru pe care îl vedeți (din zonă). Este Marte și dacă nu pâlpâie suntem siguri că ați identificat planeta. În dreapta sus față de Marte se găsește Saturn (vizibil ca o simplă stea care nu pâlpâie). Sub cei doi aștri găsiți pe Antares, cea mai strălucitoare stea din Scorpius (Antares pâlpâie). Cei trei aștri se vor vedea grupați în primele 10 zile ale lunii.

Marte se deplasează foarte repede pe cer și se îndepărteaza de ceilați doi aștri, o privire rapidă aruncată zilnic în zonă arătându-vă acest lucru. Până pă 22 septembrie putem spune că Marte se află în aceeași constelație ca Saturn (Ophiucus) dar după acea dată Marte trece în constelațai Sagitarius.

Luna, Saturn și Marte - 7-10 septembrie, ora 21

Saturn este de 11 ori mai departe de noi decât Marte, dar prin telescop se vede mai bine pentru că este o planetă mai mare și are și un inel. Pe 19 septembrie Marte se va afla față de Pământ la o distanță asemănătoare cu cea la care se află și Soarele. Din acest motiv diametrul aparent este foarte mic (9 secunde de arc), prin instrumente mici nefiind vizibile detalii pe disc.

Luna trece prin zonă în serile de 8, 9 și 10 septembrie.

Planetele Uranus și Neptun se pot observa cel mai bine după ora 23.

Poziția planetelor Neptun și Uranus

Neptun se află în cea mai bună poziție pentru observații față de Soare și Pământ. Chiar dacă nu se vede cu ochiul liber, planeta poate fi găsită prin binoclu sau telescop dacă folosiți o hartă. Trebuie să îndreptați instrumentul astronomic înspre steaua lambda Aquarii, care se află la numai două grade nord-est de planetă. Apoi, orientați-vă din stea în stea până găsiți planeta, care la putere mare se vede ca un disc verzui, nu ca o stea.

Poziția planetei Neptun în intervalul septembrie 2016 - martie 2017

În seara de 15/16 septembrie Luna Plină se va afla la numai 1,5 grade de Neptun.

Uranus se află la o constelație înspre est (stânga), în Pisces, la nord de steaua mu Piscium. Pe parcursul anului planeta se va deplasa spre vest (dreapta) și va ajunge în preajma stelei zeta Piscium.

Poziția planetei Uranus în intervalul septembrie 2016 - martie 2017

Luna se va afla în preajma lui Uranus în noaptea de 18/19 septembrie.

Și Uranus se vede ca un disc prin telescop, la putere medie (100X) și poate fi găsit folosind harta de mai jos. Cer senin!

Cei ce doresc să observe planetele prin telescoape (și nu știu cam ce ar putea vedea) pot folosi imaginea de mai jos. Sunt trecute planetele vizibile prin telescoape și diametrul lor aparent (la scară). Dacă există, este trecută și faza planetelor.

Așa arată planetele văzute printr-un telescop la putere medie (100-150x) în luna septembrie 2016

Spre sfărșitul lunii vom putea vedea planeta Mercur în faza de primul Pătrar. Inelele lui Saturn sunt înclinate aproape la maxim (24°). Marte și Venus, aflate pe cerul de seară, au un diametru aparent mic, însă o evoluție diferită: Marte aparent se micșorează iar Venus se mărește.

Sistemul solar în luna septembrie 2016

Poziția planetelor în luna septembrie 2016

Pe 10 septembrie planeta Mercur se află la cea mai mică distanță de Pământ, la 95,6 milioane de km. Pe 13 se va afla în dreptul Soarelui (ordine: Pământ-Mercur-Soare). Pe 28 septembrie, Mercur se află la depărtarea unghiulară vestică maximă față de Soare (planeta se vede înainte de răsăritul Soarelui).

Jupiter se află pe 25 septembrie la cea mai mare depărtare de Terra, la 964 milioane de km depărtare. Pe 26 se află în conjuncție cu Soarele, în ordinea Terra-Soare-Jupiter.

Pe 2 septembrie Neptun se află la cea mai mică depărtare de Terra, la 4,3 miliarde de km. Pe 3 planeta se află la opoziție, adică în partea opusă Soarelui, văzută de pe Pământ.

Constelații vizibile pe cerul de seară

Cerul lunii septembrie 2016

(click pe hartă pentru varianta pdf)

În această perioadă se pot observa câteva stele strălucitoare, aflate la orizont în jurul orei 23-00. Pentru a le putea găsi trebuie să aveți orizontul liber, ceea ce puteți găsi într-un parc sau pe câmp.

Prima stea care trebuie observată este Antares din constelația Scorpius, pentru că aceasta apune în jurul orei 22. Priviți înspre sud-vest. Chiar deasupra liniei orizontului se află o stea mai strălucitoare, de culoare galben-portocaliu. Este Antares, o stea gigantă rosie, aflată pe moarte, situată la 604 ani lumină depărtare. Diametrul său este imens, de 800 de ori mai mare decât al Soarelui. Pentru că este imensă, Antares este mai rece decât Soarele având „numai” 3500 grade la suprafață.

Urmatoarea stea se află înspre vest. Tot aproape de orizont o veți vedea pe Arcturus din constelația Bootes (Boarul). Arcturus se află mult mai aproape decât Antares, la numai 37 de ani lumină departare. Este a treia stea ca strălucire de pe cer și este de 25 de ori mai mare decât Soarele.

Mergând înspre nord, dăm de Capella, o altă stea strălucitoare. Lumina emisă de Capella face 42 de ani până ajunge la Terra. Când priviți această stea imaginați-vă că acolo se află de fapt două stele foarte apropiate una de alta, care se rotesc în jurul centrului comun de masă. Fiecare dintre aceste două stele sunt duble la rândul lor, așa că steaua este de fapt cvadruplă.

Ultima stea strălucitoare aflată la orizont este Fomalhaut din constelația Piscis Austrinus (Peștele Austral), ce se afla înspre sud. Fomalhaut se află la 25 de ani lumină depărtare, lumina care vă intra în ochi fiind emisă de stea când pe Terra era anul 1985. Este o stea de două ori mai mare decât Soarele care are în jurul ei un disc de praf și o planetă. Astfel Fomalhaut este una dintre cele mai apropiate stele cu planete de Soare.  Vazută din România steaua nu se urcă mult deasupra orizontului, dar, dacă am privi cerul din emisfera sudică, din orașele Brisbane, Johannesburg sau din Insula Paștelui steaua s-ar afla deasupra capului.

Învață constelaţiile.