Calendar astronomic - februarie 2018

Este cea mai scurtă lună, ce are 28 de zile. Odată la 4 ani se adaugă o zi lunii februarie, aceşti ani numindu-se „ani bisecţi". Anul 2018 nu este un an bisect. Februarie este ultima lună adăugată calendarului gregorian, în anul 450 î.e.n. de către Numa Pompilius. Înainte de acest an, romanii considerau iarna un anotimp fără luni.

Numele lunii vine de la ritualul roman de purificare ce se numea "Februa". În tradiția noastră populară, luna februarie se numeste Făurar.

Soarele în februarie 2018

Momentele de răsărit și apus ale Soarelui sunt calculate cu o precizie de un minut. Din cauza condițiilor atmosferice (presiunea atmosferică, umiditatea, etc.), momentele observate pot fi diferite.

Data

17:58

17:40

17:42

18:12

În calculele de mai sus s-au folosit ca loc de observație următoarele coordonate geografice:

• București - 44,4° latitudine nordică, 26,1° longitudine estică;
  • centrul țării - 46° latitudine nordică, 25° longitudine estică;
  • sudul țării - 43,63° latitudine nordică, 25° longitudine estică;
  • nordul țării - 47,63° latitudine nordică, 25° longitudine estică;
  • estul țării - 46° latitudine nordică, 28,15° longitudine estică;
  • vestul țării - 46° latitudine nordică, 20,75° longitudine estică.

Calculați când răsare Soarele în orașul vostru.

Se află în constelaţia Capricornus (Capricornul) la începtutul lunii şi în Aquarius (Vărsătorul) la sfârşitul ei.

Poziția aparentă a Soarelui în constelații la începutul și sfârșitul lunii

Durata nopții a început să scadă de la solstițiul de iarna, iar ziua se mărește.

Data
13h22m
13h15m
13h27m
13h22m

De pe Soare vom vedea Pământul în constelația Cancer (Racul) în primele șapte zile ale lunii. Va trece apoi în Leo, constelație în care va rămâne până la sfârșitul lunii.

Luna în februarie 2018

În prima zi din luna februarie putem observa Luna în constelația Leo în apropierea celei mai strălucitoare stele din aceasta constelatie, Regulus, o stea de culoare albastră, care se poate vedea în dreapta Lunii.

Luna tocmai ce a trecut de faza de Luna Plină și vom putea observa o Luna iluminata aproape complet. Faza Lunii scade pe zi ce trece și va rasari din ce în ce mai târziu.

În următoarele trei zile, Luna va traversa constelația Leo și Virgo, iar pe data de 5 și 6 februarie se va afla în apropierea stelei Spica, cea mai strălucitoare stea din constelația Virgo. Puteți găsi această stea sub Luna în ambele seri.

Pe data de 7 februarie se produce faza de Ultimul Pătrar. În această seară vom putea observa doar jumătatea stângă ilumintă din discul lunar. Din păcate, Luna începe să se vadă în a doua jumătatea a nopții, dar din fericire, se poate observa și pe timpul zilei deoarece este destul de îndepărtată de Soare (aparent pe cer) și va apune în jurul orei 11.

În această perioadă, Luna se va întâlni cu două planete pe cerul de dimineață. În următoarele trei zile de pe data de 7, Luna se va întâlni cu Jupiter și Marte. În prima seară sub Lună spre stânga se poate observa un astru foarte strălucitor. Dacă ne uităm cu un instrument astronomic acolo, vom vedea discul planetei Jupiter și cei patru sateliți Galileeni. Planeta Jupiter este înconjurată de patru stele (poziționate în romb) ce formează constelația Libra. Dacă ne uităm mai departe, spre orizontul estic, vom da de un alt astru strălucitor dar roșiatic, planeta Marte. Sub planeta Marte, mai este un astru roșiatic, cea mai strălucitoare stea din constelația Scorpius. Pentru că din antichitate cei doi aștri se confundau, steaua roșiatică și-a primit numele de Antares = „Anti-Ares”, Ares fiind zeul războiului adică Marte.

Pe data de 8 februarie planeta Jupiter se află în dreapta jos față de Lună, iar Marte în stânga jos, iar pe data de 9 februarie Luna se va afla chiar deasupra planetei Marte.

Două zile mai târziu, dacă vă treziți dimineața înainte de răsăritul Soarelui, Luna se va afla în constelația Sagittarius unde se va întâlni cu o altă planeta, Saturn. Saturn este un obiect strălucitor și se observă cu ușurință în dreapta jos față de Lună.

Fazele Lunii în februarie 2018

Pe data de 12 februarie, planeta Saturn se va afla în dreapta secerii subțiri a Lunii.

În următoarele două zile, Luna traversează constelația Sagiitarius și intră în Capricornus unde pe data de 14 februarie deasupra Lunii se văd două stele: Algedi și Dabih. Ambele stele sunt duble, adică stele cu un companion – sistem binar.

Pe data de 15 februarie, Luna trece prin apropierea Soarelui și se produce faza de Lună Nouă la ora 23:05. Astăzi Luna nu se va putea observa datorită luminii Soarelui.

Dacă aveți un orizont vestic liber, pe 16 februarie puteți vedea o apropiere foarte frumoasă între secera Lunii și planeta Venus. Imediat după apusul Soarelui, în timpul crepusculului, folosiți un binoclu și cautați secera Lunii. Chiar deasupra ei, este un astru strălucitor planeta Venus sau cum i se mai spune – Luceafărul de seară. O zi mai târziu, planeta se va afla sub secera Lunii.

Peste două zile, pe 20 februarie, Luna se va afla în constelația Pisces în apropierea plantei Uranus. Planeta nu se poate vedea cu ochiul liber, aveți nevoie de un instrument astronomic și de o hartă a cerului pentru poziția precistă a astrului.

Luna și Uranus pe cerul seară: 19-21 februarie 2018, ora 19

Pe data de 22, Luna se va afla în constelația Taurus lângă două roiuri stelare deschise foarte frumoase de iarnă. Deasupra Lunii se pot vedea cu ușurință stelele din roiul Pleiade. Un ghem mic de steluțe unde se pot observa șapte stele cu ochiul liber dacă aveți un cer bun. Cu un instrument astronomic descoperiți câteva sute de stele. În dreapta Lunii se văd stelele din roiul Hyade unde se află și cea mai strălucitoare stea din constelația Taurus, Aldebaran.

Dacă vreți să prindeți un fenomen special pregătiți-vă pe data de 23 februarie cu un telescop, un ceas calibrat și un reportofon. La ora 17:49 Luna va trece peste steaua Aldebaran. Dacă vă aflați în zona care trebuie, o să vedeți steaua la marginea Lunii. Steaua va dispărea și apărea datorită reliefului Lunii. Acest fenomen se numește „graze”. Dacă nu vă aflați în alte zone, este posibil sa nu vedeți cum trece Luna peste stea sau că o va acoperi complet, fenomen de „ocultație”.

Tot pe data de 23 februarie, la ora 10:09, se produce faza de Primul Pătrar.  Luna va fi sus pe cer de la apusul Soarelui și va apune aproape de miezul nopții. Se poate observa jumătatea dreaptă din suprafața Lunii. Cu ochiul liber puteți observa din mările lunare (zonele mai închise la culoare de pe Lună), și un fenomen interesant ce se numește „lumina cenușie”. Atunci când vedeți jumătatea întunecată a Lunii se datorează reflexiei luminii de pe planeta noastră.

Pe 24 februarie, Luna se va afla deasupra constelației Orion. O constelație ușor de recunosut deoarece este formată din stele strălucitoare.

Pe zi ce trece, faza Lunii crește iar pe 26 februarie se va afla în constelația Gemini. Desupra Lunii se pot observa două stele strălucitoare: Castor și Pollux. Sub Lună se vede o altă stea strălucitoare, Procyon care este cea mai strălucitoare stea din constelația Canis Minor.

Pe 27 februarie, Luna se va afla în apropierea unui alt roi stelar, Preasepele sau M44. Este un grup de stele care se vede cu ochiul liber când ești departe de luminile orașului și când nu este Luna în preajmă. Totuși, și cei din oraș se pot bucura de el dacă au un binoclu sau un instrument astronomic.

În ultima zi din luna februarie, Luna se va afla în constelația Leo. În stânga jos a Lunii se vede o stea strălucitoare albastră, Regulus. În luna februarie, nu se va produce faza de Luna de Plină deoarece fazele se repetă la 29,5 zile.

Mai multe despre fazele Lunii aici.

Mersul planetelor vizibile cu ochiul liber în februarie 2018

În februarie se pot vedea planete pe cerul de dimineață. Seara, înspre sud-vest , imediat după apusul Soarelui, aproape imposibil de văzut, se află planeta Venus.

Când se văd planetele (la mijlocul lunii)
Seara
Miezul nopții
Dimineața
Neptun (înspre vest)
Jupiter, Marte (înspre sud)
Venus (înspre vest)   Saturn (înspre sud-est)
Uranus (înspre sud-vest)

Venus se află pe cer mai mult împreună cu Soarele, însă după apusul astrului zilei, se poate vedea timp de 30 de minute foarte aproape de orizont, înspre sud-vest. Căutați planeta în jurul orei 17:45, dar nu mai târziu de 18:15.

În seara de 17 februarie, chiar sub secera foarte subțire a Lunii, situată înspre sud-vest, se ava afla Venus.
Chiar dacă luna februarie nu este favorabilă pentru observații, pentru că Venus se îndepărtează aparent de Soare, va deveni un astru foarte ușor de văzut începând cu luna martie.

Luna și Venus pe cerul seară: 17-19 februarie 2018, ora 18

Mercur se va afla în preajma lui Venus între 25 febuarie și 22 martie, apropierea aparentă minimă producându-se pe 3 martie. Dacă o găsiți pe Venus, începând cu 25 februarie, căutați-l și pe Mercur în aceeași zonă de cer.

Uranus se află pe cer în serile lunii februarie, dar nu se poate vedea cu ochiul liber. Dacă doriți unde anume se află pe cer, priviți Luna în seara de 20 februarie: Uranus se află chiar la dreapta secerii. Cea mai strălucitoare stea situată lângă planetă este omicron Piscium.

Uranus apune în jurul orei 23 la mijoclul lunii și mai devreme cu o oră la sfârșitul acesteia.

Cerul de seară este sărac în planete strălucitoare, dar nu putem spune același lucru despre cel de dimineață.

Prima planetă care răsare este Jupiter, în jurul orei 1 dimineața, la mijlocul lunii. Se vede ca un astru strălucitor înspre sud-est, aflat într-o zonă lipsită de stele strălucitoare. Jupiter este foarte strălucitor, are o culoare gălbuie și nu pâlpâie: dacă vedeți un astru care se potrivește cu descrierea înseamnă că ați identificat planeta.

Privit prin telescop, Jupiter este un obiect spectaculos. Este străbătut de două dungi mai întunecate, uneori se vede o zonă circulară roșiatică și mereu este însoțit de patru sateliți strălucitori (vizibili și prin binoclu). Uneori sateliții dispar în spatele planetei, alteori trec peste discul acesteia, dar mai spectaculos este când umbra lor trece peste norii lui Jupiter. Încă nu se poate vedea în programul nostru cu publicul, însă planeta răsare mai devreme cu 4 minute în fiecare zi…

În jurul ore 2:30 răsare Marte, care se află nu foarte departe de Jupiter. Îl găsiți de la Jupiter înspre orizont, în diagonală-stânga, sub forma unei stele portocalii a cărei lumină nu pâlpâie.

Sub Marte se află Antares, o stea din constelația Scorpius, al cărei nume înseamnă „Anti Marte” pentru că are culoare similară cu cea a planetei.

Marte se mișcă rapid pe cer înspre stânga, reușind să răsară la aceeași oră toată luna februarie. Planeta este atât de rapidă, încât va străbate constelația Scorpius în luna februarie.

Iubitorii de planete nu trebuie să se culce pentru că în jurul orei 4:30 răsare Saturn. Acesta este mai strălucitor decât Marte și are o culoare gălbuie. Se află în constelația Sagitarrius, steaua situată sub planetă numindu-se „Kaus Borealis”.

La sfârșitul lunii februarie Saturn va răsări cu o oră mai devreme.

Este necesar să învățați acum care sunt planetele pentru că la vară se vor vedea toate seara. În aprilie Marte se va apropia aparent de Saturn, ordinea lor în constelații modificându-se din cauza mișcării aparente rapide a lui Marte.

Cei ce doresc să observe planetele prin telescoapele astronomice și nu știu cam ce ar putea vedea pot folosi imaginea de mai jos. Sunt trecute planetele vizibile prin telescoape și diametrul lor aparent (la scară). Dacă au, este trecută și faza lor.

Așa arată planetele văzute printr-un telescop la putere medie (100-150x) în luna februarie 2018

Diametrul aparent al planetei Marte este la fel de mic precum cel al Marei Pete Roșii de pe Jupiter.

Sistemul solar în luna februarie 2018

Poziția planetelor în luna februarie 2018
Poziția planetelor în luna februarie 2017

Pe 17 februarie planeta Mercur se află la conjuncție superioară cu Soarele, adică în partea opusă acestuia, văzută de pe Pământ.

Constelații vizibile pe cerul de seară în februarie 2018

Februarie este luna când Orion se află seara la cea mai înaltă poziție pe cer, la culminație. Strălucitoarea stea Sirius se află la stânga jos de Orion. Sirius este foarte strălucitoare din două motive: emite de 23 de ori mai multă lumină decât Soarele și este foarte apropiată de noi, la numai 8,6 ani lumină. De la latitudinile noastre, Sirius este cea mai apropiată stea care se vede cu ochiul liber. Face parte din constelația Canis Major (Câinele Mare). Privit pe hartă și pe cer, Canis Major pare un cățel care stă pe labele din spate, și poartă la zgardă steaua Sirius.

La stânga sus de Sirius se află o altă stea strălucitoare, Procyon, din constelația Canis Minor (Câinele Mic). Constelația mai este compusă din doua trei, toate aflate puțin mai sus de Procyon. Aceste două constelații reprezintă pe cei doi câini de vânatoare ai lui Orion.

Deasupra capului, la zenit, se află steaua Capella din constelația Auriga (Vizitiul). Se afla la 42 de ani lumină depărtare și, dacă o urmariți de-a lungul timpului, veți vedea că nu apune, fiind circumpolară.

Comparați steaua Betelgeuse (umărul stâng al lui Orion) cu Sirius și Procyon, și veți vedea cum culorile lor sunt diferite. Betelgeuse este roși, Procyon alb-gălbuie, iar Sirius albăstruie. Diferențele de culoare ne arată diferențele de temperatura ale stelelor.

Spre nord-est întâlnim constelația Ursa Major (Ursa Mare), care revine pe cerul de seară. Ceea ce recunoaștem noi este de fapt o parte din constelație, șapte stele care poartă numele de „Carul Mare”. În această perioadă Carul Marte stă cu oiștea în jos.

Spre est răsare Leo (Leul) împreună cu steaua Regulus. Nu trebuie să ne speriem de regele animalelor, pentru că la vest de constelație se află un monstru marin și mai înfricoșător, Hydra (Hidra). Cea mai strălucitoare stea din constelație se numește Alphard. În limba arabă numele stelei înseamnă „cea singură”.

Fenomenele lunii februarie 2018